السياسة السودانية

الإعلامية “أروى خوجلي” ترد على مستهجنين بسبب استدعائها طبيب لقطتها المريضة (روتا) في ظل معاناة الناس مع السيول

[ad_1]

ردت الإعلامية “أروى خوجلي” على مستهجنين انتقدوها بشدة بسبب استدعائها طبيب بيطري لقطتها المريضة في ظل الوفيات  ومعاناة الناس مع السيول.

وقالت خوجلي: بسبب انتشار حالة استهجان عشان بربي حيوان اليف وجبت ليهو بيطري عشان عيان والناس بتموت من الجوع!

طبيعي حطمئن على حيوان مربياهو في البيت كانت مريضة اخليها تموت؟!
الصحابة كانوا بيستأنسوا الحيوانات وبيربوها الغلط وين وعلاقته شنو بالفياقة لاسمح الله سكرت ولاكنت ببلع حبوب شغالة في ثلاثة مؤسسات وحدة منهم (بملكها) بتعبي وشقاي بدون مساعده من احد ..بعدين من زمان من عمري 14سنة وانا بربي القطط وبحبها ماحاجة جديدة علي ولله الحمد وربيت (يمام) بابا رحمة الله عليه اخدها وهو داخل من شغله للبيت شايلها لي في يدو كان جناحها مكسور وناداني وقالي انتي رحيمة وبتحني على الأضعف منك ربنا يحميك يابنتي.

وأضافت: اتعلمت بسبب الموقف ده أول درس للمسؤولية مابنسى اليوم ده كان عمري تسعة سنين جريت عليها واهتميت بيها واتعلقت بي وبعدها اقنعني انها لازم تطير وتعيش حياتها وده كان اول درس للحب اتعلموا منو رحمة الله عليه اني ادي وما استنى مقابل لأنه الحب عطاء ماإحتكار.

وقالت خوجلي: المحتاج طبيب نفسي هو البيحتقر العطف والمشاعر الي فيها رحمة ورفق..المريض هو الي بيلقى كلب ضال بيعاني الجوع والمرض وفي حاله يقوم يشيل حجره عشان يأذيه!
انا فخورة اني بعزز انسانيتي وبعمل حاجة كويسة وبالمناسبة القصة ماعندها علاقة بوضع اجتماعي القصة ليها علاقة بتصالحك مع الحياة

اخيراً حابة اشكر دكتور مجاهد المحترم والي متابعته ل(روتا) مااخدت نص ساعة وخدمتهم المميزه في انهم بيصلوك لحد عندك في البيت وبيكشفوا كشف كامل على حيوانك الأليف.

الخرطوم: (كوش نيوز)

[ad_2]

مصدر الخبر

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى